SZC logo

Miskolci Szakképzési Centrum

OM kód: 203060/014 | 3534 Miskolc, Gagarin u. 54.

Intézmény logo

Miskolci SZC Kós Károly Építőipari, Kreatív Technikum és Szakképző Iskola

HírekKözérdekű adatokCLASSROOMKRÉTA
Széchenyi 2020

Projektek

HAT-20-03-0062

BESZÁMOLÓ HATÁRTALAN PÁLYÁZATRÓL

2022.HAT-20-03-0062MÁJUS 23-27.

"Óvó-védő " funkciók a templom építészetben

Összefoglalás, tapasztalat, eredmény:

Iskolánk, a Miskolci SZC Kós Károly Építőipari, Kreatív Technikum és Szakképző Iskola 31 tanulója és 3 pedagógusa vett részt a „Határtalanul” pályázaton iskolánk által elnyert „Óvó védő funkciók a templomépítészetben” elnevezésű 5 napos erdélyi kiránduláson 2022.05.23-27 között.

Célként tűztük ki a külhoni magyar kapcsolataink építését testvériskoláinkkal, diákokkal. Közös történelmi múltunk helyszíneire látogattunk el, ahol a templomok tanulmányozásán túl, szakmai ismereteinket is kamatoztathattuk. A programban szereplő templomok, építményeinek történetével, történelemi jelentőségével, stílusjegyeivel ismerkedtek meg. Diákjaink maguk is készültek kiselőadásokkal. A műemlékek látogatása mellett a testvériskolai találkozó alkalmával a tanulók maguk is részesei lehettek a határon túli magyarság életének, mindennapjainak. Testvériskolákkal több évtizede működő kapcsolat tovább erősödött, újabb közös programokkal gazdagodott.

A helyi és magyarországi megemlékezések, koszorúzások során diákjainkban még inkább tudatosult, hogy az országhatáron túl élő magyarság minden tagja és közössége része az egységes magyar nemzetnek.

Az előkészítő órán a tanulókkal ismertettük a megvalósítandó részletes programról. Előadás formájában felelevenítettük Trianon eseményeit, az erdélyi magyarság összetételt, beszéltünk az etnikai és kulturális törekvésekről, a magyar kisebbség jelenlegi helyzetéről. A tanulóknak kiadtuk a kutatási feladatokat, megbeszéltük a templomépítészet bemutatásának szempontjait. Rögzítettük a fegyelmezett, toleráns viselkedési és a buszos utazás szabályait.

Útvonalunk:

1 nap: Miskolc – Nagyvárad. Megismerkedtünk az Ady Endre Líceum iskola múltjával, a testvériskolánk tanáraival és diákjaival találkoztunk, majd közösen sétát tettünk a városban. Megtekintettük annak nevezetességeit a belvárosban és a püspökséget is. Rövid sétát tettünk a bibliai kertben.

Utunk tovább Kolozsvárra vezetett, ahol a főtéren megnéztük Mátyás Király lovas szobrát, szülőházát, és a Szent Mihály templomot is. Sétát tettünk a belvárosban és a Farkas úti református templomhoz is ellátogattunk

Mindkét helyszínen tanulóink tartottak kiselőadást a helyi nevezetességekről.

Első napi szállásunk Torockón volt.

1. nap: Torockón megtekintettünk a helyi jellegzetes házait, majd Marosvásárhelyen városnézés és a református vártemplomot is megnéztük. Kora délután érkeztünk meg

Székelyudvarhelyre, ahol a testvériskolásokkal közös programon vettünk részt, majd városnézés következett. A Jézus szíve kápolnát a kora esti órákban meglátogattuk.

A diákok ismertették a többiekkel a templomok óvó védő funkcióit a történelmi események tükrében.

1. nap: Székelyudvarhelyen a testvériskolánkban tettünk látogatást délelőtt, majd Csíksomlyóra indultunk. A kegytemplomot és a kolostort tekintettük meg. A zarándokhely kialakulásáról és a búcsúról tartott előadást az egyik diákunk.

Kirándulást tettünk a Szt. Anna tóhoz, ahol a Szent Anna kápolnát is megnéztük, amely szintén búcsú és zarándokhelye a katolikusoknak.

Kiselőadást hallgattunk meg a tó legendájáról és a geológiai különlegességéről.

Majd a kora esti órákban visszatértünk Székelyudvarhelyi szállásunkra.

1. nap: Székelyudvarhelyről indultunk Fogarasra, ahol a református templomot és a várat tekintettünk meg.

Második állomásunk Nagyszeben volt.  Az erdélyi szászok központjában megtekintettük a várost, és az evangélikus székesegyházat is. Majd hazautaztunk Székelyudvarhelyre.

1. nap: Hazautazásunk napján elbúcsúztunk a testvériskolánktól, útközben Segesvárnál megálltunk, felmentünk a lakóvárba, ahol megnéztük a kolostor templomot és a Hegyi templomot. A felkészült tanulók ismertették a vár történetét, a látott templomok építészeti jellegzetességeit. A napunk hátralévő részét hazautazással töltöttük.

A Nemzeti összetartozás napját megelőzően jún. 3-án iskolai megemlékező ünnepséget tartottunk, amelynek keretében megkoszorúztuk Kós Károly szobrát, és az iskola bejáratánál felállított kopjafát.

Történelem és osztályfőnöki órákon is megemlékeztünk a Trianoni béke diktátumról. Rövid beszámolót tartottunk a Határtalanul utazásunk tapasztalatairól, a kialakult barátságokról.

Partnereink

SZC logo

Miskolci Szakképzési Centrum

Miskolci SZC Kós Károly Építőipari, Kreatív Technikum és Szakképző Iskola

3534 Miskolc, Gagarin u. 54.