SZC logo

Miskolci Szakképzési Centrum

OM kód: 203060/014 | 3534 Miskolc, Gagarin u. 54.

Intézmény logo

Miskolci SZC Kós Károly Építőipari, Kreatív Technikum és Szakképző Iskola

HírekKözérdekű adatokCLASSROOMKRÉTA
Széchenyi 2020

Projektek

HAT-20-03-0055

Összefoglalás, tapasztalat, eredmény:

A Határtalanul pályázat keretében diákjaink történelmi emlékhelyeket, várakat, várfalakat látogattak meg. Nagyvárad, Déva, Vajdahunyad híres várainak, építményeinek történetével, történelemi jelentőségével, stílusjegyeivel ismerkedtek meg. Diákjaink maguk is készültek kiselőadásokkal. A várak látogatása mellett a történelmi magyar városok kulturális nevezetességeinek, eseményeinek megtekintése során a tanulók maguk is részesei lehettek a határon túli magyarság életének, mindennapjainak. Testvériskolákkal több évtizede működő kapcsolat tovább erősödött, újabb közös programokkal gazdagodott.

A helyi és magyarországi megemlékezések, koszorúzások során diákjainkban még inkább tudatosult, hogy a több állam fennhatósága alá vetett magyarság minden tagja és közössége része az egységes magyar nemzetnek.

Miskolcról indultunk a kora reggeli órákban. Nagyváradon testvériskolánk, az Ady Endre Líceum diákja és tanárai szeretettel fogadtak minket. Ezen a napon az iskolában a líceum fennállásának 200 éves évfordulóját ünnepelték, így részesei lehettünk a diákok számára rendezett programoknak. Érdekes és tartalmas előadásokat hallhattunk, majd együtt indultunk városnézésre. Megtekintettük a város nevezetességeit, és a magyar királyok fontos erődítményét, a nagyváradi várat. A hosszú nap után torockói szállásunkról csodálhattuk meg a székelysziklákat.

Torockón a székelykő tövében töltöttük az éjszakát, majd reggel rövid sétát tettünk megcsodálva a falu autentikus házait, illetve megtekintettük a helytörténeti múzeumot is. Innen indulunk Dévára, ahol a sikló felújítása miatt rövid túrával mentünk fel a várba. Majd Vajdahunyadon vezetett vártúrán vettünk részt. A kijelölt diákok ismertették a többiekkel a vár építészeti érdekességeit és funkcióját, a történelmi események tükrében. Este 8 órára tértünk vissza a torockói szállásunkra.

A kirándulás következő állomása Marosvásárhely volt. A belvárosi séta után megnéztük a Kultúrpalotát és a várat. Odaérkezésünk napján zajlott a múzeumok éjszakája, így a város főterén népművészeti kiállításokat, felvonulást tekinthettünk meg.

Székelyudvarhely nevezetességeit testvériskolánk igazgatója és kollégája mutatta be, a Városháza dísztermét is megtekintettük. A belvárosi séta után megnéztük a székely Támadt várat is.

Utazásunk 4. napján a tölcsvári kastély látogatása után Brassóban töltöttük a napot. A belvárosi séta során megtekintettük a város nevezetességeit: a fekete templomot, a Katalin kaput, a várfalat, áthaladtunk a város legszűkebb utcáján, a Cérna utcán.

Siklóval utaztunk fel a várost övező hegyre, felérve megcsodálhattuk a város panorámáját.

Az ötödik nap reggelén meglátogattuk testvériskolánkat, közös programon vettünk részt, melynek keretében diákjaink találkozhattak erdélyi diáktársaikkal. Az udvaron felállított kopjafa mellett székely népdalokat hallhattunk, majd megkoszorúztuk a kopjafát. Utunkat ezután Segesváron folytattuk. Útközben megtekintettük a Petőfi Sándor emlékére felállított szobrot, majd a vár egyedi hangulatú teraszáról tekinthettünk le a városra.

Két testvériskolában valósítottunk meg közös programokat a külhoni diákokkal.

Először a nagyváradi Ady Endre Líceumba látogattunk, ahol a könyvtárban beszélgető előadás formájában megismerkedhettek tanulóink a város és az iskola történelmi múltjával, látnivalóival. Belátogatunk a korábban már nálunk járt osztályhoz, akiknek iskolánk diákjai által készített, valamint magyar ajándék kóstolót vittünk, és beszélgetéseket kezdeményeztünk. Ezen a napon az iskolában a líceum fennállásának 200 éves évfordulóját ünnepelték, így részesei lehettünk a diákok számára rendezett programoknak pl tanár-diák focimeccs. Érdekes és tartalmas előadásokat hallhattunk, majd együtt indultunk városnézésre. A városnéző sétánkra is meghívtunk pár diákot.

Székelyudvarhelyen a Bányai János Szakközépiskolával az idén 30 éves a testvériskola kapcsolatunk, ahol kopjafát is állítottunk az udvaron a 25-ik jubileumi évben. Közösen megemlékezünk a kapcsolatunk kialakulásáról és rendszeres ápolásáról, majd ünnepélyesen megkoszorúzzuk a kopjafánkat. A brassói kirándulásra meghívunk 5 fő Bányais diákot akik az egész napot velünk töltik.

A Nemzeti összetartozás napját megelőzően jún. 3-án iskolai megemlékező ünnepséget tartottunk, amelynek keretében megkoszorúztuk Kós Károly szobrát, és a és a külhoni iskolákkal való kapcsolatainkat jelképező, az iskola bejáratánál felállított kopjafát.

Ez a témanap hagyományos iskolánkban minden évben megtartjuk. Fontos nevelési szempontnak, küldetésünknek tartjuk intézményünkben a magyarság tudat kialakítása. Névadónk Kós Károly, akinek szellemiségét példamutatónak tekintjük.

Történelem és osztályfőnöki órákon is megemlékeztünk a Trianoni béke diktátumról, és annak tragikus hatásairól az országunk történelmében. Rövid beszámolót tartottunk a Határtalanul utazásaink során személyes tapasztalatainkról, a kialakult barátságokról. A tanulói és tanári előadásokban hangsúlyoztuk a közös múltunkban az összetartozást, bármely ország területére sodorta magyar testvéreinket. A megemlékezés iskolánk teljes diáklétszámát érinti.

Partnereink

SZC logo

Miskolci Szakképzési Centrum

Miskolci SZC Kós Károly Építőipari, Kreatív Technikum és Szakképző Iskola

3534 Miskolc, Gagarin u. 54.