SZC logo

Miskolci Szakképzési Centrum

OM kód: 203060/014 | 3534 Miskolc, Gagarin u. 54.

Intézmény logo

Beszámoló Határtalanul pályázatról

Testvériskolai kapcsolat ápolása Székelyudvarhelyen

2022.04.23- 2022.04.28.

Iskolánk, a Miskolci SZC Kós Károly Építőipari, Kreatív Technikum és Szakképző Iskola 32 tanulója 4 fő kísérővel vett részt a „Határtalanul” pályázat támogatásával 6 napos utazáson 2022.04.23- 2022.04.28. között.

Célként tűztük ki a külhoni magyar kapcsolataink ápolását testvériskolánkkal és a diákokkal.

Valamint a megtekintett emlékhelyek és koszorúzások során diákjainkban még inkább tudatosítani, hogy az országhatáron túl élő magyarság minden tagja és közössége része az egységes magyar nemzetnek.

Útvonalunk

Az 1 nap Nagyváradon megnéztük a Püspöki palotát, a katolikus Székesegyházat, a Kanonok sort, valamint Szent László királyunk szobrát. A sétáló utcába a Holnap Irodalmi Társaság négy költőjének életnagyságú szobránál,- Ady Endre, Juhász Gyula, Emőd Tamás és Dutka Ákos- irodalom órát tartottunk. Megcsodáltuk az Adorján házakat, a Szigligeti Színházat, előtte Szigligeti Ede szobrával, megtekintettük az EMKE kávéház falán Ady Endre emléktábláját, a Rimanóczi Szállót és a Poynár palotát. Az újvárosban megcsodáltuk a Városházát, a Királyhágó melléki Református Püspökséget és a Sas palotát. Megtekintettük a Várat, ahol hét királyunk, királynőnk nyugszik. Csucsán megtekintettük a Boncza kastélyt. Bánffyhunyadon megtekintettük a XIII. századi református templomot és a templom kertjében nemzeti színű szalagot helyeztünk el névadónk, Kós Károly kopjafájánál.

Segesváron megnéztük a várat, az óratornyot, a 17. századi Szarvasházat, a Diáklépcsőt és megkoszorúztuk az itt született Apor Vilmos, magyar vértanú püspök emléktábláját. Fehéregyháza határában, megkoszorúztuk Petőfi Sándor halálának feltételezett helyszínét az Ispán kútnál. Székelykeresztúron a Gyárfás-kúria kertjében Petőfi körtefájánál emlékeztünk, szavaltunk.  Agyagfalván megtekintettük az 1848. október 16-án megtartott székely nemzetgyűlés emlékére felállított emlékművet.

A 2. nap a székelyudvarhelyi bányai iskolába látogattunk, ahol a diákokkal közösen gyakorlaton vettünk részt. Megismerkedünk a fafaragó műhellyel, a forgácsoló képzéssel és a nyomdai ipari tanulók munkájával.

Majd a Gyimesekbe az ezeréves magyar határra látogatunk el.

Az esti órákban közösen megtekintettük a Jézus szíve kápolnát és a székelyderzsi erődtemplomot.

A 3. nap Nyergestetőn szavaltunk –Kányádi Sándor versét-, emlékeztünk és megkoszorúztuk az 1999.03.15-én felállított kopjafánkat.

Gelencén megtekintettük a Világörökség részét képező katolikus templomot, a Szent László legendát ábrázoló középkori freskókat.

Kézdivásárhelyen megnéztük a Céhtörténeti Múzeumot, az udvartereket, a Vigadót, koszorúzunk, szavaltunk Gábor Áron szobránál és Thúróczi Mózes emléktáblájánál.

Csíksomlyón megnéztük a ferences kegytemplomot, a KALOT Házat. Elsétáltunk még a barátok „feredőjéhez”. A fiatalabbak felmentek a meredek stáción a Kis-Somlyó hegyen álló Salvator kápolnához és Szenvedő Jézus kápolnához.

Csíkszeredán megtekintettük a Makovecz Imre által tervezett Millenniumi templomot, a Mikó várat és nemzeti szalagot helyeztünk el Petőfi Sándor szobránál. A Magyar Konzulátus mellett, a hősök emlékművénél szavalattal emlékeztünk az 56-os forradalom mártírjaira. A Tolvajos tetőn megkoszorúztuk a három keresztfát.

Szentegyházán meglátogattuk barátainkat a Haáz Sándor vezette Gyermekfilharmóniát, könyvajándékot vittünk. Megtekintettük a Múzeum Szállót és részt vettünk a tiszteletünkre rendezett Táncházon, ahol a FILI tagjai zenéltek, énekeltek és táncoltak, valamennyiünket bevonva. Nagyon jól éreztük magunkat aznap este!

A 4. nap egy rövid foglalkozáson vettünk részt az iskolában, majd közösen az udvarhelyi diákokkal megtekintettük a belvárost. Koszorúztunk az Emlékezés szoborparkban, névadónk Kós Károly szobránál. Rövid előadásokat hallgattunk meg a 2004-ben avatott szoborparkban található nagyjainkról.

Megtekintettük a belváros nevezetességeit, a Vármegyeházát, Orbán Balázs szobrát a főtéren, a Patkóban a Vasszékely, Márton Áron püspök és Benedek Elek szobrait. Felsétáltunk a Tamási Áron Gimnázium szecessziós épületéhez és Tamási Áron szobrához. A délután közösen a közeli településekre kirándultunk. Szelykefürdőn a székelykapuk között felsétáltunk a domboldalon a legnagyobb székely, Orbán Balázs sírjához, ahol koszorúztunk. Megálltunk Farkaslakán, Tamási Áron szülőfalujában, megkoszorúztuk az író 1972-ben felavatott síremlékét, elszavaltuk Kányádi Sándor, Tamási Áron sírjára című versét. Előadást tartottunk Trianonról és József Attila „Nem, nem soha” című versét szavaltuk el, nemzeti szalagot helyeztünk el a 2004-ben felállított trianoni békediktátum emlékművénél.

Az 5. nap Brassó felé, a Nagy-Homoród patak völgyében nagyon szép fehér unitárius templomokat láthatunk. Az úttól jobbra a hegytetőn megcsodáljuk Kőhalom várát. Brassó a Szászföld központja, itt található Európa legkeletibb gótikus temploma a Fekete templom, amelyet megtekintettünk. A főtéren megnéztük a régi városházát, a Hirscher házat. Megtekintettük Brassó legkeskenyebb utcáját a zsinór utcát, a zsinagógát és az 1559-ben épült díszes Katalin-kaput.

A 6. nap Korondon megtekintettük a fazekas mesterek remekeit és megkoszorúztuk Kós Károly emlékplakettjét az általános iskola épülete előtt.

Parajdon bementünk a sóbányába. Szovátán megtekintettük a híres fürdőhelyet és a Medve tavat, koszorúztunk, szavaltunk Petőfi Sándor szobránál.

Erdőszentgyörgyön megnéztük a Rhédey Claudia grófnő szobrát és koszorúztunk.

Marosvásárhelyen megálltunk a Bolyaiak emlékművénél, megnéztük a szecessziós stílusban épített Kultúrpalotát és Városházát. A Bólyai téren megnézzük a Teleki Téka könyvgyűjteményt és a Bólyai Emlékmúzeumot.

Hazafelé az autóútról megtekintettük a Tordai hasadékot.

Kolozsváron felkerestük a Házsongárdi temetőt. Névadónk Kós Károly sírjánál elmondtuk Kányádi Sándor „Kós Károly arcképe alá” című verset, majd koszorúztunk. Felkerestük Reményik Sándor és Dzsida Jenő sírját, ahol szintén egy-egy szavalattal, nemzeti színű szalaggal és kihelyezett irodalomórával emlékeztünk a költőkre.

Megtekintettük Mátyás király monumentális szoborkompozícióját, majd betértünk a Szent Mihály katedrálisba. Kijövet megemlékeztünk Márton Áronról a szobránál. A Főtéren megcsodáltuk a Bánffy palotát.

Körösfőn megállva megtekintettük az egyik leglátványosabb kalotaszegi református templomot.

Partnereink

SZC logo

Miskolci Szakképzési Centrum

Miskolci SZC Kós Károly Építőipari, Kreatív Technikum és Szakképző Iskola

3534 Miskolc, Gagarin u. 54.